Dykartårta #1

Här kommer recept till den första dykartårtan till Jakob som jag skrev om här. Denna tårta är fylld med passionsmousse och vit chokladmousse på vaniljbottnar. Den är spacklad med swiss meringue buttercream smaksatt med vit choklad och färgad blå. Den är supeeeergod! Kombinationen vit choklad och passionsfrukt är helt perfekt! 
 
 
 
 
Tårtan är gjord på helt laktosfria produkter, men det går självklart att använda vanliga (icke-laktosfria) produkter.
 
Ingredienser
Tårtbotten
lika-delar, jag använder mig av detta recept 
 
Vit chokladmousse
150 g vit choklad
2 dl vispgrädde
100 g cream cheese (philadelphia)
 
Passionsmousse
3 passionsfrukter
2 3/4 dl vispgrädde
150 g cream cheese (philadelphia)
1,5 dl florsocker
2 1/4 tsk vaniljsocker
2 1/4 dl passionsjuice
6 gelatinblad 
 
Swiss meringue buttercream
4 ägg 
2,25 dl socker
250 g smör (riktigt smör!)
2 tsk vaniljsocker
150 g vit choklad
 
Gör så här
Tårtbotten
Bottnarna kan göras flera dagar (veckor) i förväg och frysas in.
Följ instruktionerna här.
 
Vit chokladmousse
Denna mouuse tar två dagar att göra, eftersom den behöver kylas ordentligt.
Hacka chokladen och lägg i en skål
Värm grädden men LÅT DEN INTE KOKA.
Häll över den varma grädden över chokladen och rör om tills all choklad har smält
Låt svalna en stund, sätt sedan in den i kyl över natten
Lägg i färskost och vispa upp till en bra konsistens
Fyll tårtan (se nedan)
 
Passionsmousse
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. 
Gröp ur passionsfrukterna och koka upp tillsammans med passionsjuicen. Låt sjuda någon minut.
Rör ner gelatinbladen i passionsblandningen. Låt svalna (har du dåligt tålamod, som jag kan du lägga blandningen i skål som du ställer i kallt vatten, rör om ordentligt ganska ofta).
Vispa grädden hårt.
Rör ihop cream cheese, florsocker och vaniljsocker till en slät massa. 
Vispa ihop passionsfruktsvätskan, grädden och cream cheesemassan till en slät mousse. Låt stelna en stund i kylskåp (max 30 min).
Fyll tårtan (se nedan).
 
Swiss meringue buttercream
Som jag nämnt tidigare så finns det ingen bättre beskrivning än den hos heavenly cupcake på hur man gör denna marängsmörkräm. Så följ hennes instruktioner här. 
När krämen är klar så vispar du i 150 g smält choklad, den får gärna ha svalnat till nästan rumstemperatur. Blanda också i blå gelefärg tills färgen blir som du vill. 
 
Montering av tårtan
Dag 1 (1 eller 2 dagar innan servering)
Ta ut den frysta botten ungefär 30 minuter innan du ska fylla tårtan. 

Dela den i 3 delar när den är halvtinad. Jag använder mig av en snurrbricka (från IKEA). Tryck kniven lätt mot botten och snura på brickan tills kniven har kommit helt igenom.

Jag gjuter alltid tårtan i samma botten som den gräddades i. Lägg plastfilm som en kors i formen. Se till att det är tillräckligt md plast så att du kan täcka hela tårtan sedan 

Lägg den första botten (den botten som var längst ner i formen vid gräddning) ovanpå plastfilmen.

Häll på den första moussen (välj själv), se till att det är jämnt fördelat. Låt stelna i kyl en liten stund (10-15 min). Lägg på mittenbotten
 
Fyll på med nästa mousse, låt stelna i kyl en liten stund (10-15 min)
 
Lägg på den sista botten (den botten som var högst upp vid gräddning). Plasta in tårtan och ställ i kylen (fortfarande i formen) över natten

Dag 2 (1 dag innan eller samma dag som servering)
Ta bort kanten på formen och öppna upp plasten, men låt plasten ligga kvar under tårtan.
 
Lägg på en tårtbricka ovanpå tårtan, jag använder dessa tårtbrickor Jag brukar "limma" fast tårtbrickan med det man ska spackla tårtan med, i detta fall swiss meringue buttercream. Bred ut en liten cirkel av krämen i mitten på tårtbrickan och lägg ovanpå tårtan.

Vänd nu tårtan "upp och ned" med hjälp av händerna och plasten. Alltså ska den nu stå på tårtbrickan och det som var längst ned i formen blir nu toppen. 

Nu ska du spackla ett tunt lager med swiss meringue buttercream, detta lager kallas för crumb coat, runt hela tårtan, sidor + toppen. Detta är till för att smulorna inte ska fastna i den slutgiltiga spacklingen, detta lager kan vara väldigt tunt, det gör inget om du kan se tårtan "igenom" frostingen men se till att hela tårtan är täckt. När jag täcker tårtan brukar jag klippa till 5-6 cm remsor av bakplåtspapper som jag sticker in precis under kanten på tårtan för att frostingen inte ska gegga på tårtbrickan. Ställ in i kylen ca 20 min. 

Nu är det dags att spackla den slutgiltiga designen. Börja med att spackla tårtan nedifrån och upp, så att säga. Börja med kanten på tårtan och lägg på ett ganska tjockt lager, 1 cm ungefär (det är lättare att ta bort frosting än att lägga på mer).

Täck ovansidan på tårtan med ett ungefär lika tjockt lager av marängsmörkräm. Jämna till kantera som du vill ha dem. 

Dekorera utifrån egen fantasi. Alla figurer är gjorda i sockerpasta som jag har låtit torka i några dagar. 

Tänkte försöka göra en foto-tutorial nästa gång jag gör en tårta. Då kanske det blir lite lättare att förstå hur jag menar :)
 
Lots of Love, withsugarontop <3
beställning - dykare - dykartårta - passionsmousse - scuba - swiss meringue buttercream - tårta - vit choklad