Lika-delarbotten

Numera använder jag mig alltid av detta recept på tårtbottnar när jag gör tårtor. Det är superenkelt och blir väldigt luftiga och goda bottnar. Det enda du behöver är tre likadana glas och gärna en bakmaskin :)
 
Ingredienser
Ägg
Socker
Mjöl (+ potatismjöl) eller Mjöl + kakao om du vill ha chokladbottnar. 
Bakpulver
Vaniljsocker (om du vill göra vaniljbottnar)
 
Gör så här:
När man gör dessa bottnar använder man sig inte av traditionella mått, utan man använder sig av tre glas och mäter upp ingredienserna till samma nivå - jag ska förklara närmare så kommer ni förhoppningsvis förstå...
 
Knäck äggen i ett av glasen
Häll upp socker i det andra glaset, till samma nivå som äggen
Häll upp mjöl i det tredje till samma nivå, om du vill ha en lite luftigare botten byter du ut 1/3 av mjölet mot potatismjöl. Och när du gör chokladbottnar byter du istället ut 1/3 av mjölet mot kakao. Blanda ner bakpulver och vaniljsocker 
 
Så här ska det se ut (nu är detta chokladbottnar, men samma princip gäller för vanilj):
 
 
Häll äggen och sockret i bunken och vispa tills det blir riktigt vitt och pösigt. Du ska vispa minst 5 min, gärna närmare 10 minuter för att få riktig höjd på bottnarna. Här är det skönt att ha en bakmaskin så att du slipper stå och hålla i vispen hela tiden. 
 
Du ska sedan VÄNDA ned mjölblandningen. Vispa inte ned det eftersom du då gör sönder luftbubblorna och du tappar höjd på bottnarna, plus att de då med största sannolikhet kommer sjunka ihop i mitten. Använd dig av en slikepott eller liknande och vänd ned mjölblandningen tills allt är blandat och du har en jämn smet.
 
Häll smeten i en bröad form med löstagbara kanter. Jag har faktiskt börjat bröa med mjöl istället för ströbröd eftersom jag inte tycker om smaken och texturen av ströbröd. Använder du mjöl så se till att det är riktigt täckt annars kan smeten fasta. Klipp till bakplåtspapper som du sätter runt kanterna på formen, så att kanten på formen blir högre (hoppas ni förstår vad jag menar :D).
 
Grädda på nedersta steget i ugnen på 175 grader. Tiden varierar beroende på antal äg, men gemensamt är att det är viktigt att INTE ÖPPNA UGNEN under de första 20 MINUTRARNA - då kan den sjunka ihop. Kakan ska vara torr helt igenom när den är klar, så känn efter med typ tandpetare eller potatissticka så att den är torr i mitten.
 
Låt svalna ca 15 minuter i formen för att sedan vända den upp och ned på ett galler för att svalna helt. Jag fryser alltid in mina bottnar direkt när de svalnat. Ta ut formen ca 30-40 min innan du ska fylla dem. Det är lättare att dela bottnarna när de är lite halvfrysta. Använd en vanlig brödkniv och dela bottnarna i två eller tre delar. 
 
Här kommer en tabell för antal ägg, mängd bakpulver, mängd vaniljsocker och gräddtid beroende på storlek på botten
 
Detta är alltså för runda formar, och det är diametern jag menar.
 
Jag har hittat alla mått, gräddtider och instruktioner här.
 
Lots of Love, withsugarontop <3
 
chokladbotten - lika-delarbotten - tårta - tårtbottnar - vaniljbotten