Nationaldagstårta eller pina coladatårta

Efter en hektisk vår kliade det verkligen i bakfingrarna. Har skrivit c-uppsats så jag har inte riktigt haft energin eller tiden till att baka. Men nu när den är inlämnad har jag fått tid att baka igen. Firade nationaldagen med några vänner och bakade en tårta till middagen. Fick inspiration och blev sjukt sugen på ananas och kokos (kanske var det egentligen pina colada). Det blev i alla fall en supergod tårta, den var inte så tung som man kunde anat. Den tar lite tid och förberedelse men är inte särskilt komplicerad. Den blev en stor hit både på nationaldagen och dagen efter hos mina föräldrar. 
 
 
 
 
INGREDIENSER
Bottnar 
Lika-delar botten, jag använde 3 ägg och bakade i en 18 diameters form. Det blev en väldigt hög botten så klä in formen med bakplåtspapper runt kanterna, så att kanterna blir högre än formens. 
 
Ananasmousse
2 dl ananas curd
2,5 dl Grädde
2 gelatinblad
 
Ananscurd
Saft och fyllning från en burk med konserverad ananas (i skivor) (220 g)
1 ägg
2/3 dl socker
33 g smör 
1 msk maizena
 
Kokosfyllning
2,5 dl creme fraiche (fetaste sorten)
2,5 dl kokosflingor
2 dl socker
2,5 dl grädde
 
Kokosflingor till dekoration
 
GÖR SÅ HÄR
Dag 1
  • Gör botten (och frys in) 
  • Gör ananascurden
  • Gör första stegen i koksfyllningen
 
Dag 2 (Serveringsdagen eller dagen innan servering)
  • Ta fram bottnarna ur frysen
  • Gör klart båda fylningarna
  • Montera tårtan
 
Bottnarna
Följ instruktionerna här
 
Ananasmousse
Annanscurd (Dag 1)
  • Sila av bort saften från ananasen från skivorna (men spara saften!) 
  • Vispa ihop ägg, socker, ananssaft och maizena i en kastrull. Låt det sjuda tills den tjocknar men låt den inte koka. 
  • Ta av från värmen och blanda ned smör (i kuber) 
  • Häll över i en bunke och låt svalna ett tag, lägg sedan plastfolie över curden, plastfolien ska alltså ligga direkt på curden. Ställ sedan i kylen tills den är helt kall och häll sedan över i en glasburk.
 
Mousse (Dag 2)
  • Bötlägg gelatinbladen i kallt vatten (minst 5 min)
  • Vispa nästan all grädda, spara ca 1 msk
  • Vänd ned ananascurden i grädden
  • Ta upp gelatinbladen ut vattnet och blanda med 1 msk grädde och värm över vattenbad till gelatinbladen smält. Låt svalna några minuter och blanda sedan med ananasgrädden. 
  • Ställ in i kylen ca 10 min. 
 
Kokosfyllning
Dag 1
  • Vispa creme fraiche och socker ett tag med elvisp tills del börjar lika vispad grädde
  • Blanda i kokosen
  • Plasta in bunken och ställ i kylen över natten. Den behöver stå över natten för att få riktigt med smak. 
 
Dag 2
  • Vispa grädden och blanda med kokosblandningen
 
Montering av tårtan
  • Ta ut bottnarna ca 30 min innan du ska montera tårtan (förslagsvis precis innan du börjar göra ananasmoussen)
  • Dela botten i 3 bottnar
  • Lägg plastfolie i ett kors i springformen som du bakade botten, se till att plasten är tillräckligt lång för att täcka hela tårta när den är fylld sedan (ca 35-30 cm på varje sida).
  • Lägg den nedersta botten i botten av springformen. När jag monterar en tårta brukar jag använda den delen av bottnarna som var toppen på botten när den gräddades som den nedersta botten när tårtan monteras sedan. På det sättet får jag skarpare kanter på tårtan när den spacklas sedan.
  • Fyll tårtan med ananasmousse och jämna ut
  • Lägg på nästa botten
  • Fyll med kokosfyllning, ca 3 cm tjockt. Se till att det finns tillräckligt med fyllning kvar för att täcka tårtan sedan. 
  • Lägg på sista botten och plasta in tårtan. Ställi kylen ca 30 min för att sätta sig. 
  • Täck sedan tårtan med resterande kokosfyllning. Jag spacklade tårtan jämnt över hela, men här kan man dekorera precis efter egen fantasi. 
  • Rosta kokosflingorna lätt i torr stekpanna och låt svalna. 
  • För att fästa kokosen på kanten på tårtan som jag har gjort så för du först fästa tårtan på en tårtskiva. jag brukar fästa med en liten klick av frostingen undertill. 
  • Sätt sedan tårtan först över en betydligt bredare behållare (typ en plåt eller annan stor form med kant så att koksen kan samlas upp) Sätt sedan en mindre och stadig form i mitten av den stora formen som du sedan placerar tårtan på. 
  • Använd sedan händerna till att fästa kokosen på sidan av tårtan. Det blir lite kladdigt... Du kan återanvända all kokos som ramlar ned i den stora formen.  (Hoppas detta inte blev allt för rörigt)
  • Man kan dekorera med kokos ovanpå tårtan också, jag valde dock att inte göra det. 
 
Flaggorna gjorde jag genom att skriva ut bilder på den svenska flaggan, klippte ut de till vimplar och limmade fast på ett snöre som jag sedan knöt runt cakepop-pinnar och stack ned i tårtan. 
 
Lots of love, withsugarontop <3
 
 
ananas - kokos - tårta