Supersmaskig vit chokladcheesecake

Cheesecake har alltid varit, och kommer nog alltid att vara en stor favorit hos mig! Speciellt "new york cheesecake" - alltså cheesecake som gräddas i ugn. Just denna cheesecake gjordes till min finaste väns födelsedag. Dock åt vi för mycket mat så denna blev till frukost istället för efterrätt! 
 
 
Detta var faktiskt ett helt nytt recept för mig som jag ändrade lite i (och gjorde laktosfritt). Jag använde smetana i stället för kesella, dels på grund av att jag inte har hittat tillräckligt "fet" kesella (10 %) som är laktosfri och dels för att med smetana så blir den inte riktigt lika söt, vilket jag tycker är gott ibland. Jag täckte även denna med passionsmousse som blev över från dykartårtan. Men den är supergod även utan frosting. 
 
Ingredienser 
Botten
200 g digistivekex
75 g smör
 
Fyllning
100 g vit choklad
200 g cream cheese (philadelphia)
250 smetana eller kesella
1 dl socker
3 ägg
 
Gör så här
Botten
Smula digistivekexen (med händerna, eller mixer eller på nåt annat sätt som du tycker är bra)
Smält smöret och blanda med kexsmulorna
Tryck ned blandningen i botten på en form med löstagbar kant (24 cm i diameter)
Grädda ca 10 min på 175 grader
 
Fyllning
Sänk värmen på ugnen till 150 grader
Smält den vita chokladen över vattenbad
Rör samman philadelphia smetana/kesella och socker till en jämn smet
Rör ned chokladen och äggen
Häll smeten i formen och grädda ca 30 min (den ska inte ta färg, om den mot förmodan börjar ta färg kan du täcka formen med folie)
Ta ut låt svalna och låt sedan stå i kyl ett par timmar innan servering. 
 
Lots of love, withsugarontop <3
 
 
 
cheesecake - cream cheese - vit choklad