Laktosfri key lime pie i miniformat

Hade mina fina tjejer Eva och Cissi över på middag i går. Då det behövdes en laktosfri efterrätt och jag var sjukt sugen på key lime pie googlade jag för fullt och hittade tilslut ett recept som efter några mindre modifikationer blev supergott, lika gott som en "vanlig" key lime pie. 
 
Key lime pie kommer från början från Key west, florida och är karaktäriserad av de lite mindre, lite sötare limen som kommer därifrån. Det går lika bra att använda den limen som säljs i Sverige. Det är inte standard i orginalreceptet att ha marängtäcke ovanpå. Oftast är det lättvispad grädde, men jag tycker det är godare med lite sötma på toppen. Det är en smaksak.
 
 
Ingredienser
175 grader / 160 grader / 225 grader
8-10 minipajer
 
Botten
200 g digistivekex
1 dl olja 
Fyllning
3-4 limefrukter, skal och saft
2 dl sojamjölk
1 dl strösocker
2 msk maizena
Maräng
2 äggvitor
2 msk strösocker
några droppar citronsaft
 
Gör så här:
  1. Jag använder mig av små pajformar i aluminium, ca 8-10 cm i diameter. 
  2. Kör digistivekexen i en mixer/matberedare eller krossa dem fint på annat sätt
  3. Blanda med oljan och rör om ordentligt
  4. Tryck ut blandningen tunt i formarna
  5. Förgrädda 8-10 minuter i 175 grader
  6. Blanda limesaft, limeskal och sojamjölk i en kastrull och koka upp
  7. Blanda socker och maizena i en annan skål
  8. Vispa ned lime- och sojamjölkblandningen i socker- och maizenablandningen
  9. Häll upp i formarna och grädda i 160 grader i ca 20 min. 
  10. Låt svalna helt och ställ in i kylen
Precis innan servering gör du i ordning marängen
  1. Sätt ugnen på 225 grader, gärna grillfunktion
  2. Vispa upp äggvitorna och citronsaften och tillsätt sockret lite i taget.
  3. Vispa tills du fått en fast maräng, när du lyfter vispen ska "toppen" stanna kvar. Du kan även testa att vända skålen upp och ned då marängen ska stanna kvar i skålen
  4. Spritsa eller klicka upp marängen på pajerna. 
  5. Ställ in i mitten av ugnen, HÅLL KOLL, det går jättefort. Marängen ska bara få lätt färg, för mig tog det ca 3 minuter. 
  6. Njut direkt!
lots of love, withsugarontop <3
 
 
 
dessert - efterrätt - key lime pie - laktosfritt - lime - maräng - paj