Kladdkaka med vit choklad- och passionsfruktsfrosting

Jag använder inte visp när jag gör kladdkaka utan använder en slickepott under hela processen. Kakan blir ganska kompakt men extremt god och väldigt kladdig och chokladig. Tillsammans med den perfekta mixen av syrlig-söt i frostingen är det här en svårslagen kombination. Servera helst rumstempererad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kladdkaka med extra choklad

8-10 bitar
175 grader

100g smör
2 ägg
2 ½ dl socker
1 ½ dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
1 nypa salt
50 g mörk choklad, hackad
smör och kokos (eller ströbröd) till formen

Gör så här

  1. Smöra en form med löstagbar kant och bröa med kokos. Min form har en diameter på 24 cm.
  2. Smält smöret på låg-medelvärme.
  3. Blanda under tiden socker och ägg i en bunke med en slickepott. Se till att det är ordentligt blandat.
  4. Rör ner de torra ingredienserna, rör ihop.
  5. Tillsätt smöret och rör till en slät smet.
  6. Blanda till sist ner chokladen i smeten.
  7. Häll smeten i formen, sprid ut så gått det går, den rinner dock ut över hela botten när den blir varm. Grädda 15-17 min. Den kommer fortfarande vara väldigt kladdig när du tar ut den men den stelnar lite när den svalnar.
  8. Låt svalna i formen. Skär runt kanterna innan du öppnar kanten. Sätt på kanten igen om du ska ha frosting på.

 

Vit choklad- och passionsfruktsfrosting
4-6 passionsfrukter (jag använde 5)
100 g vit choklad
½ dl gräddfil
½ dl crème fraiche
1 gelatinblad.

Gör så här

  1. Dela passionsfrukterna, sila bort kärnorna genom att pressa den genom en finmaskig sil. Använd baksidan av en vanlig matsked och pressa ur så mycket saft som möjligt. Jag sparade dock 1 ½ passionsfrukt som jag använde som de var. Detta för att kärnorna ger lite tuggmotstånd, ger lite extra smak & för att jag tycker det ser snyggare ut.
  2. Lägg gelatinbladet för att svälla i kallt vatten.
  3. Smält chokladen över vattenbad. Blanda i passionsfrukten och rör tills det är helt hoprört.
  4. Låt svalna några minuter och blanda sedan ner gräddfilen och crème fraichen.
  5. Krama ur gelatinbladet, lägg i en skål och smält i micron. Detta går jättefort. Tog inte ens 15 sek för mig.
  6. Rör ned gelatinet i chokladblandningen.
  7. Häll på den avsvalnade kladdkakan i formen. Ställ i kylen för att stelna ca 2 timmar.

 

Dekoration
50 gram smält choklad.

Häll chokladen i en engångsspritspåse, klipp av ett ytterst litet hål i hörnet och go crazy!

 

Enjoy!