Receptförfrågan: Ultimate chocolate cupcake

På förfrågan från Lea, lägger jag upp receptet på ultimate chocolate cupcakes. Jag älskar att få förfrågningar och kommentarer, so keep 'em coming! Muffinsarna är supergoda och supersaftiga! Himmelriket för en chokladälskare som jag! 

 

Muffins
10-12 normalstora muffins eller 24 minimuffins
175 grader

125 g smör
110 g socker
2 ägg
100 g mjöl
25 g kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk mjölk
75 g mörk choklad (hackad)

Chokladsmörkräm
100 g mörk choklad
100 g smör (rumstempererat)
120 g florsocker

Gör så här:

Muffins:

  1. Smält smöret på låg-medeltemperatur, ta av från värmen
  2. Vispa ägg och socker i några minuter tills det blir fluffigt.
  3. Blanda samman mjöl, kakao och bakpulver och sikta ner i ägg- och sockerblandningen.
  4. Tillsätt smöret och vispa snabbt ihop.
  5. Tillsätt mjölken och vänd sedan ner den hackade chokladen.
  6. Fyll en muffinsplåt med formar och fyll formarna till max 2/3.
  7. Sätt in i mitten av ugnen på 175 grader i ca 15 minuter för minimuffins, gör du stora räkna med 20-25 min i ugnen.
  8. Kolla med en potatissticka eller tandpetare så att de är klara, den ska komma ut torr från mitten av muffinsen.
  9. Låt svalna
Chokladsmörkräm:
  1. Vispa smöret och florsockret ca 5 min tills det blir fluffigt och vitt.
  2. Smält chokladen över vattenbad eller i micro.
  3. Blanda ner chokladen i smör- och florsockerblandningen, lite i taget, ca 3 omgångar.
  4. Ställ i kylen tills ca 5 minuter innan det är dags att spritsa.
  5. Dekorera med valfri dekoration.
Kärlek till er alla
<3

 

choklad - cupcakes - muffins - smörkräm - sött
Clara

Hej Emma
Bakade dessa idag och de blev helt underbara, kan verkligen tipsa till att göra dessa! Blir även supergott med att toppa med lite färska hallon.
Tack för underbar blogg!

Svar: Vad roligt att höra! Kan tänka mig att det blir supergott med hallon på! :)
Emma